Transformarea activităților de MRO în aviație cu piese de aeronave imprimate 3D

Modernizarea interioarelor aeronavelor prin fabricație aditivă

În domeniul MRO (maintenance, repair, and overhaul) pentru aviație, ciclurile de mentenanță ale aeronavelor sunt complexe și puternic reglementate. Deși modernizările trebuie efectuate, fiecare zi în care o aeronavă rămâne la sol crește costurile de nefuncționare și perturbă programele clienților.

Când o aeronavă intră într-un control major de tip „C” sau „D” — cicluri de mentenanță ce pot dura între șase săptămâni și un an întreg — operatorii caută orice oportunitate pentru a face modernizări, a înlocui sisteme învechite și a readuce aeronava mai rapid în serviciu.

 

Pentru aeronavele VIP și cele pentru misiuni speciale, aceste modernizări implică adesea componente interioare personalizate, produse în volume reduse și de mult timp scoase din uz. Sistemele vechi de iluminat, panourile de cabină și accesoriile speciale pot avea timpi de livrare de câteva luni, în special atunci când piesele OEM nu mai sunt disponibile.

 

Aici intervine Spectrum Networks. Folosind imprimante 3D industriale și tehnologia de armare continuă cu fibre (CFR), Spectrum Networks poate proiecta și produce rapid piese de aeronave imprimate 3D care respectă cerințele stricte din industria aerospațială — fără perioade lungi de așteptare și fără costurile ridicate asociate producției tradiționale.

De la sisteme de iluminat învechite la piese pregătite de zbor

Spectrum Networks colaborează îndeaproape cu ALOFT AeroArchitects, un lider în completări și mentenanță pentru aeronave VIP și pentru misiuni speciale. În timp ce Spectrum proiectează și fabrică piese de aeronave personalizate prin fabricație aditivă, ALOFT instalează și certifică aceste piese în timpul mentenanței majore și al modernizărilor interioare. Împreună, oferă o soluție completă de MRO în aviație, care ajută operatorii să modernizeze flotele îmbătrânite mai rapid și mai eficient.

 

Unul dintre cele mai comune proiecte de retrofit realizate de Spectrum constă în înlocuirea iluminatului cu halogen cu sisteme LED eficiente.

 

Provocarea? Multe panouri de aeronave aflate încă în serviciu au fost proiectate acum 15–20 de ani, cu mult timp înainte de apariția dispozitivelor LED moderne. Înlocuirea iluminatului însemna adesea modificarea fiecărui orificiu de montare dintr-un panou de plafon — o sarcină costisitoare și consumatoare de timp, mai ales când este vorba de peste 100 de lumini per aeronavă.

 

În schimb, Spectrum a proiectat un înlocuitor LED personalizat, gata de instalare, realizat cu imprimanta 3D industrială FX10 de la Markforged. Piesele reproduc forma, montajul și funcția originală, astfel încât pot fi instalate direct în panourile existente fără a modifica structura certificată a aeronavei.

 

„Înainte de imprimarea 3D, disponibilitatea pieselor pentru lumini putea dura între trei și șase luni”, spune Colby Hall, Director Tehnologie la ALOFT AeroArchitects. „Acum putem livra seturi complete în doar câteva săptămâni.”

Precizie și verificare: de ce contează calitatea în MRO pentru aviație

În fabricația aerospațială și în MRO, trasabilitatea și dovada conformității sunt esențiale. Fiecare piesă montată pe o aeronavă trebuie să respecte desenul de inginerie — și, în multe cazuri, trebuie să demonstreze acest lucru.

 

FX10 de la Markforged răspunde direct acestei cerințe. Fiecare strat al piesei imprimate este inspectat cu un micrometru laser, generând un raport digital de conformitate care confirmă că piesa a fost imprimată conform specificațiilor.

 

„Pentru FAA, asta este ceva foarte important,” spune Neil Gunnarson, Președinte & COO al Spectrum Networks. „Nu poți tăia fiecare piesă ca să o verifici. Datele de inspecție ne oferă dovada obiectivă că piesa îndeplinește cerințele.”

 

Doar în 2024, Spectrum Networks a produs peste 10.000 de piese de aeronave imprimate 3D și certificate, care zboară astăzi — o dovadă clară că fabricația aditivă industrială poate respecta cele mai exigente standarde aerospațiale.

Construite pentru rezistență și viteză

Prin combinarea termoplasticului Onyx cu armarea continuă cu fibre, Spectrum poate crea piese nu doar ușoare și durabile, ci și capabile structural să suporte sarcini reale — perfecte pentru suporturi interioare, carcase și închideri.

 

Calitatea suprafeței pieselor imprimate Markforged permite Spectrum să livreze piesele direct de pe imprimantă, fără șlefuire sau finisare suplimentară. Această eficiență permite companiei să scaleze producția fără a compromite nivelul premium de montaj și finisaj așteptat de clienții lor de top — inclusiv operatori guvernamentali și aeronave de stat.

Producție distribuită pentru MRO în aviație

Parteneriatul dintre Spectrum Networks și ALOFT AeroArchitects ilustrează o schimbare importantă în MRO pentru aviație. În loc să aștepte luni întregi pentru piese învechite, echipele de mentenanță pot utiliza fabricația aditivă distribuită pentru a imprima componente certificate mai aproape de locul unde sunt necesare.

 

Această abordare reduce timpul de nefuncționare, prelungește durata de viață a aeronavelor și modernizează flotele — menținând în același timp standarde stricte de aeronavigabilitate.

 

Piesele de aeronave imprimate 3D devin un element-cheie pentru echipele MRO, oferind flexibilitate, repetabilitate și calitate trasabilă într-o industrie în care precizia și siguranța sunt obligatorii.

O abordare pregătită pentru viitor în producția aerospațială

Pe măsură ce operatorii de aeronave se confruntă cu provocări tot mai mari legate de învechirea componentelor, fabricația aditivă transformă MRO-ul în aviație. Platforme precum Markforged FX10 oferă furnizorilor aerospațiali capacitatea de a reacționa rapid, de a produce piese de aeronave imprimate 3D certificate, cu date de calitate trasabile, și de a menține flotele operaționale pentru mai mult timp.

 

„E bine să folosești echipamente create pentru viitor,” concluzionează Gunnarson. „Asta îi ajută pe toți cei implicați.”

Pentru mai multe informații: