Aducerea poveștii elefantului „Miss Djeck” în fața unui nou public cu Artec Leo
Provocare: Digitizarea unui elefant întreg, atât la exterior, cât și la interior, inclusiv pielea, scheletul și organele interne, cu o precizie suficientă pentru a crea o experiență muzeală cu adevărat captivantă.
Soluție: Artec Leo, Artec Space Spider, Artec Studio, Blender, ZBrush
Rezultat: O expoziție muzeală interactivă care le permite vizitatorilor să descopere povestea lui „Miss Djeck”, un elefant de circ celebru pentru spiritul său liber, adus în Europa în secolul al XIX-lea.
De ce Artec 3D?
Datorită designului său wireless, Artec Leo este o soluție all-in-one care permite capturarea rapidă și intuitivă a obiectelor de mari dimensiuni și cu geometrii complexe, cum ar fi scheletele de elefanți, chiar și pentru utilizatori fără experiență.

Un model bazat pe scanare 3D al elefantului Miss Djeck. Imagine oferită de Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai.
Povestea extraordinară a elefantului Miss Djeck
Elefanții asiatici au avut o istorie lungă (și adesea tragică) de a fi transportați în Europa ca daruri pentru regi și aristocrați, fiind considerați bunuri exotice. Însă puțini elefanți au avut un destin la fel de remarcabil ca Miss Djeck.
Conform înregistrărilor istorice, Miss Djeck a fost adusă din India în Europa în jurul anului 1806, nu ca un cadou, ci ca artist de spectacol. Într-o perioadă în care grădinile zoologice abia începeau să fie înființate, Miss Djeck a devenit rapid o atracție majoră la paradele din Anglia, Franța, Germania și America. A fost o vedetă timp de peste trei decenii, până în anul 1837.
În acel an, obosită de călătorii și cu un temperament schimbător, Miss Djeck a prins un cleric de talie în timpul unei expoziții din Geneva, Elveția. Incidentul a dus la izolarea sa într-un șanț de lângă Porte de Rive, însă elefantul a reușit să evadeze, alergând de-a lungul râului Rhône și scoțând sunete asemănătoare unor „lătrături” în noapte. Deși a fost prinsă din nou, Miss Djeck a continuat să rănească treisprezece persoane și să ucidă trei dintre îngrijitorii săi, ceea ce a dus la decizia de a fi eutanasiată.
După moartea sa, rămășițele elefantului au fost separate. Cu toate acestea, pielea lui Miss Djeck a fost conservată și expusă în faimosul cabinet de taxidermie Deyrolle din Paris. Acolo, Barthélémy Dumortier, unul dintre fondatorii Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai, a reușit să achiziționeze pielea istorică și să o readucă în Belgia, unde a fost expusă ca un tribut unic în regiune.
Astăzi, designerul Nicolas Vaczi, în colaborare cu personalul muzeului, a găsit o modalitate de a aduce povestea lui Miss Djeck în fața unui public modern. Folosind Artec Leo, el a transformat corpul elefantului într-un model 3D impresionant, combinând pielea originală din muzeul din Tournai cu un schelet mai tânăr de elefant expus la Muzeul Universității din Gent.

Scheletul expus la Muzeul Universității din Gent în software-ul Artec Studio. Imagine oferită de Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai.
Digitizarea rămășițelor lui Miss Djeck
Pentru Vaczi, care a ales să digitizeze Miss Djeck ca parte a tezei sale de licență, scheletul expus la Muzeul Universității din Gent s-a dovedit a fi de dimensiuni similare cu cel al elefantului istoric.
Ecranul încorporat și designul wireless al scannerului Artec Leo au facilitat capturarea rapidă a structurii osoase, asigurând în același timp rezultate extrem de precise.
„A fost destul de ușor de scanat, deoarece oasele nu sunt foarte mici și am putut capta toate crăpăturile fine ale pielii”, explică Lucas Terrana, managerul colecției de la Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai.
Scannerul Artec Leo a permis echipei să scaneze separat trunchiul, capul, picioarele și spatele, ceea ce a condus la o captare de textură de înaltă calitate. Proiectul a fost susținut de 4C Creative CAD CAM Consultants (4C), iar Edwin Rappard, proprietarul 4C, a oferit asistență în rezolvarea provocărilor inițiale legate de captarea texturii.
Odată ce Vaczi a scanat pielea și scheletul elefantului, s-a concentrat pe crearea unor modele pentru organele interne. Întrucât digitizarea acestor țesuturi s-a dovedit imposibilă, el le-a recreat manual, bazându-se pe cercetare pentru a obține un rezultat cât mai realist.

Edwin Rappard, proprietarul 4C, indicând cea mai bună metodă de scanare 3D a elefantului la Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai. Fotografie oferită de Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai.
De la model 3D la expoziție interactivă
Vaczi și-a început procesul de modelare în Artec Studio, software-ul profesional de captare și procesare 3D. După scanare, modul Autopilot a accelerat crearea unui model compact, iar procesul de simplificare a ochiurilor de plasă a redus numărul inițial de poligoane de la 11 milioane, facilitând exportul fișierului.
„De fapt, Artec Leo a fost prea puternic pentru acest proiect”, spune Terrana. „Inițial, am folosit modul HD pentru a capta linii fine și geometrii complexe, dar am obținut prea multe detalii. Pielea elefanților are o textură uniformă, așa că nu a fost necesară o rezoluție atât de mare. Cu toate acestea, am reușit să obținem rezultate extrem de realiste!”
După procesarea modelului 3D, Vaczi l-a exportat în ZBrush și Blender, unde a utilizat instrumente avansate de sculptare pentru a finisa și anima creația.
Rezultatul final? O instalație interactivă la Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai, care permite vizitatorilor să descopere povestea lui Miss Djeck și a altor elefanți relocați.

Modelul final realizat de echipă, cu detalii fotorealiste. Imagine oferită de Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai.
Imortalizarea speciilor rare în 3D
După finalizarea modelului 3D, acesta a fost inclus într-o aplicație și expus ca parte a unei expoziții dedicate vieții lui Miss Djeck. Însă echipa de la Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai nu se oprește aici – își propune să creeze modele noi ale unor specii dispărute.
„Ne-ar plăcea să scanăm cele mai rare piese din colecția noastră”, conchide Terrana. „De exemplu, avem specii care sunt deja dispărute în sălbăticie. Poate vom crea o ‘revistă digitală’, unde utilizatorii să poată explora și afla mai multe despre aceste specii.”
Pentru a digitiza astfel de animale, muzeul colaborează cu 4C pentru a învăța să folosească Artec Space Spider, un scanner cu tehnologie de lumină albastră, ideal pentru captarea detaliilor fine, cu o precizie de 0,05 mm, oferind astfel modele digitale fidele realității.

Aplicația interactivă disponibilă la Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai (disponibilă în engleză, franceză și neerlandeză). Imagine oferită de Musée d’Histoire Naturelle & Vivarium de Tournai.
Pentru mai multe informații:

