CP-E personalizează noul Ford Bronco cu o viteză uluitoare folosind scanarea 3D Artec
Provocare: Găsirea unei metode mai rapide și mai precise de digitalizare a șasiului autoturismelor, pentru a le personaliza în funcție de cererea tot mai mare pentru îmbunătățiri de design și performanță.
Soluție: Artec Leo, Artec Studio, Geomagic Design X
Rezultat: Renunțarea la scanarea de joasă rezoluție și la măsurătorile cu palpator în favoarea digitalizării cu Artec Leo a făcut ca procesul de captare a datelor la CP-E să fie de până la opt ori mai rapid. Această modernizare le-a permis, de asemenea, să dezvolte rapid sisteme de evacuare personalizate pentru noul SUV Bronco cu motor V6 de mare putere de la Ford.
De ce Artec 3D?: Viteza de scanare de 35 de milioane de puncte pe secundă a dispozitivului Artec Leo, combinată cu inteligența artificială a platformei Artec Studio, accelerează procesul de inginerie inversă și inspecție. Ecranul încorporat și funcționalitatea wireless ale dispozitivului Leo au eliminat dependența echipei de PC-uri voluminoase și cabluri, simplificând astfel fluxul de lucru și permițând echipei să se concentreze mai mult pe activități cu valoare adăugată.

În industria auto modernă, ingineria inversă continuă să răspundă unei game largi de nevoi urgente de proiectare și fabricație. Ai nevoie să analizezi un concept de design, să modifici o piesă existentă sau să înlocuiești o piesă ieșită din fabricație? Ingineria inversă este locul perfect de unde să începi.
Una dintre numeroasele companii care valorifică acest proces de extragere a informațiilor de design este Custom Performance Engineering (CP-E) din SUA, care utilizează datele captate pentru a ajuta clienții să crească performanțele și puterea vehiculelor. De-a lungul anilor, compania a dezvoltat piese personalizate pentru numeroase mărci auto renumite precum BMW, Audi și Ford, însă până recent acest proces era extrem de consumator de timp.
Anterior, fluxul de lucru al CP-E presupunea măsurarea șasiurilor auto cu un braț robotic, echipat cu un scanner de joasă rezoluție și un palpator CMM (coordinate measuring machine). Deși această metodă era mai rapidă decât măsurarea manuală – încă frecventă în industrie – viteza rămânea un punct slab, iar captarea datelor era inconsistentă.
Confruntată cu termene limită strânse, echipa CP-E a realizat că este necesară o schimbare de direcție și a descoperit că scannerul 3D cu lumină structurată Artec Leo este perfect pentru provocările lor de personalizare.

Trecerea la lumina structurată
Descriind încercările inițiale de scanare cu braț robotic drept „un dezastru total”, CEO-ul și președintele CP-E, Anthony Messina, a decis să nu repete greșelile trecutului. Inițial, a contactat Digitize Designs, un partener Artec, pentru a vedea o demonstrație cu un scanner 3D cu fir.
Totuși, odată ce i-a fost prezentat Artec Leo, a fost imediat convins de viteza și natura autonomă a dispozitivului, care a depășit orice altă soluție prezentată. Messina afirmă că această eficiență, împreună cu precizia de până la 0,1 mm, au făcut din Leo un instrument indispensabil în activitatea de modificare a sistemelor de evacuare auto.
„Este absolut uimitor cât de mult s-a redus timpul,” a spus Messina. „Depinde de piesă. Dacă scanez o piesă simplă, cum ar fi o țeavă de eșapament, procesul este de două ori mai rapid, dar când vorbim despre o mașină întreagă, diferența e mult mai mare. În trecut, captarea datelor dura una-două ore; acum, cu Leo, probabil nu îmi ia mai mult de 15-30 de minute.”
„Cu brațul nostru robotic obțineam doar o imagine aproximativă a poziției pieselor, dar Artec Leo ne oferă o imagine completă – știm exact ce contururi putem folosi și de care trebuie să ne ferim.”
În trecut, CP-E exporta scanările către un software terț pentru inginerie inversă sau inspecție de calitate, dar în prezent efectuează multe dintre aceste operațiuni direct în Artec Studio. De fapt, uneltele de editare ale programului sunt atât de avansate încât pot fi folosite pentru a procesa complet piesele simple, iar exportul către Geomagic Design X are loc doar pentru determinarea axelor centrale ale sistemelor cilindrice de evacuare.
„Chiar și pentru piesele complexe, fac toată alinierea (combinarea mai multor rețele) în Artec Studio, pentru că este mult mai rapid decât alte platforme,” a explicat Messina. „Sunt momente când îmi dau seama că ‘Ups! Nu am scanat această parte.’ Pot pur și simplu să revin rapid, să o scanez, să o procesez și să o aliniez. Apelăm la Geomagic Design X doar dacă trebuie să măsurăm o țeavă de eșapament pentru îndoire.”

Modificarea Bronco și perspectivele viitoare
Unul dintre cele mai recente vehicule personalizate de CP-E este Ford Bronco 2023. Atât de nou încât abia a ajuns în Europa, acest SUV este echipat cu un motor turbo de 300 de cai putere, capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 6,7 secunde.
Deși performanțele sale sunt impresionante, CP-E a primit sarcina de a modifica sistemul de evacuare al mașinii pentru a îmbunătăți performanțele și a răspunde cererii pentru diferite variante ale modelului.
„La noul Bronco, lucrăm intens la sistemele de evacuare,” a spus Messina. „Există multe opțiuni: unii clienți vor un eșapament cu o singură ieșire în spate, alții cu dublă ieșire. Unii chiar vor ca evacuarea să iasă în fața roții. Pentru ca aceste modificări să fie posibile, avem nevoie de o imagine completă – de aceea folosim scanarea 3D.”
După ce Artec Leo va ajuta la satisfacerea cererii pentru Bronco-uri cu evacuări personalizate, Messina spune că CP-E „ar dori să investească mai mult în asigurarea calității” și că firma vizează, de asemenea, extinderea în zona de producție. În ambele direcții, echipa consideră scanarea 3D esențială pentru succesul pe termen lung.
„Încercăm să dezvoltăm zona de producție și să obținem contracte pe termen lung, unde să livrăm sute de astfel de lucrări lunar,” a încheiat Messina. „Desigur, știm că industria auto are perioade bune și mai puțin bune, așa că ne asigurăm că piesele noastre respectă exact desenele de proiectare – în cele din urmă, acesta este viitorul pe care îl văd pentru scanarea 3D.”

Pentru mai multe informații:
