CP-E personalizează noul Ford Bronco într-un ritm amețitor cu ajutorul scanării 3D Artec

Provocare:
Găsirea unei metode mai rapide și mai precise de digitizare a șasiurilor auto, pentru a răspunde cererii tot mai mari de personalizare a designului și îmbunătățire a performanțelor.
Soluție:
Artec Leo, Artec Studio, Geomagic Design X
Rezultat:
Renunțarea la scanarea de rezoluție scăzută și la măsurarea cu palpator a permis echipei CP-E să capteze date de până la 8 ori mai rapid cu ajutorul Artec Leo. Această tranziție a dus la o dezvoltare accelerată a sistemelor personalizate de evacuare pentru puternicul SUV Bronco cu motor V6 de la Ford.
De ce Artec 3D?
Viteza de scanare de 35 de milioane de puncte pe secundă a Artec Leo, combinată cu inteligența artificială din Artec Studio, accelerează procesele de inginerie inversă și inspecție. Cu un ecran integrat și funcționalitate wireless, Leo a eliminat nevoia de calculatoare voluminoase și cabluri – eficientizând fluxul de lucru și permițând echipei să se concentreze pe activități cu valoare adăugată.
În industria auto modernă, ingineria inversă continuă să răspundă unor nevoi urgente de design și fabricație. Ai nevoie să reinterpretezi un concept de design, să modifici o piesă existentă sau să reproduci un element ieșit din producție? Ingineria inversă este locul ideal de unde să începi.
Una dintre companiile care valorifică acest proces este Custom Performance Engineering (CP-E) din SUA. Aceasta folosește datele captate pentru a-i ajuta pe clienți să îmbunătățească puterea și performanța vehiculelor. De-a lungul anilor, CP-E a dezvoltat piese personalizate pentru numeroase mărci de renume, precum BMW, Audi și Ford. Totuși, până de curând, procesul era extrem de consumator de timp.
Anterior, CP-E măsura șasiurile auto cu un braț robotic dotat cu un scanner de rezoluție joasă și un palpator CMM. Deși această metodă era mai rapidă decât măsurătorile manuale – încă utilizate pe scară largă în industrie – procesul era lent și datele obținute erau incomplete.
Presată de termene limită, echipa CP-E a știut că trebuie să schimbe direcția. Așa a descoperit scannerul 3D cu lumină structurată Artec Leo, care s-a dovedit ideal pentru provocările lor de personalizare.

Tranziția către lumina structurată
Descriind primele încercări de scanare cu brațul robotic drept „un adevărat dezastru”, CEO-ul și președintele CP-E, Anthony Messina, și-a propus să nu repete greșeala. Inițial, a contactat compania Digitize Designs, partener Artec, pentru o demonstrație cu un scanner 3D cu fir.
Însă, în momentul în care a văzut Artec Leo în acțiune, a fost convins pe loc. Viteza impresionantă și caracterul autonom al dispozitivului l-au făcut să iasă imediat în evidență. Astăzi, Messina spune că viteza de lucru și precizia de până la 0,1 mm au transformat Leo într-o unealtă indispensabilă pentru activitatea CP-E de modificare a sistemelor de evacuare auto.
„Este absolut incredibil cât de rapid este”, spune Messina. „Depinde de piesă. Dacă scanez o piesă simplă, cum ar fi o țeavă de eșapament, e de două ori mai rapid. Dar dacă vorbim de o mașină întreagă, câștigul e mult mai mare. Înainte dura una-două ore, acum cu Leo petrec doar 15-30 de minute.”
„Cu brațul robotic obțineam doar o idee aproximativă. Artec Leo ne oferă imaginea completă – știm exact ce contururi putem folosi și de care trebuie să ne ferim.”

Anterior, CP-E exporta scanările către software-uri externe pentru inginerie inversă sau inspecție de calitate. Acum, multe dintre aceste operațiuni se realizează direct în Artec Studio. De fapt, uneltele de editare sunt atât de avansate încât Messina poate procesa complet piesele simple, apelând la Geomagic Design X doar pentru trasarea liniilor centrale ale țevilor cilindrice.
„Chiar și pentru piesele complicate, fac alinierea direct în Artec Studio – e mult mai rapid decât alte platforme,” explică Messina. „Se întâmplă să-mi dau seama că am uitat să scanez ceva. Revin rapid, scanez, procesez și aliniez. Apelăm la Geomagic Design X doar dacă trebuie să măsurăm o țeavă pentru îndoire.”
Modificări pentru Bronco și planuri de viitor
Unul dintre cele mai recente proiecte CP-E este personalizarea modelului Ford Bronco 2023. Abia lansat în Europa, SUV-ul este echipat cu un motor turbo de 300 CP, capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 6,7 secunde.
Deși performanțele sunt deja impresionante, CP-E a primit sarcina de a modifica sistemul de evacuare, atât pentru îmbunătățirea performanței, cât și pentru a răspunde cererii de variante personalizate.
„Pe noul Bronco lucrăm mult la evacuare,” spune Messina. „Sunt multe opțiuni: evacuare simplă în spate, dublă, sau chiar evacuare laterală înaintea roții. Pentru a realiza aceste modificări ai nevoie de o imagine completă – de aceea folosim scanarea 3D.”

După ce Leo va ajuta la satisfacerea cererii pentru modelele Bronco modificate, Messina afirmă că CP-E își propune să se implice mai mult și în zona de asigurare a calității și are în vedere și o extindere a capacității de producție. În ambele direcții, compania vede tehnologia de scanare 3D ca fiind esențială pentru viitorul său.
„Ne dorim să facem mai multă producție și să obținem contracte pe termen lung, unde să livrăm sute de piese lunar,” încheie Messina. „Știm că industria auto are perioade bune și mai puțin bune, așa că vrem să ne asigurăm că piesele produse corespund desenelor tehnice – în final, acesta este viitorul pe care îl văd pentru scanarea 3D.”
Pentru mai multe informații:
